BLOG

Oksekød er sundt! Men..

Spiser du også meget kød?

Kød er en af ​​de mest populære fødevarer vi mennesker konsumerer og det er der naturligvis en grund til. Vi gør det bl.a fordi det ligger dybt i vores vaner. Vores forældre, bedste forældre… Er opvokset i et land hvor det er meget naturligt at benytte de flade arealer til opdræt af avlsdyr og afgrøder. Vi gør det også fordi vi er vilde med smagen, teksturen og hyggen ved en god rød bøf. Desuden giver kød forskellige næringsstoffer, som vores krop kræver for at være velfungerende i en travl hverdag.

“Kød har et højt indhold af både protein og jern,” siger Stirling-Reed fra SR Nutrition og en stipendiat fra Association for Nutrition.

Næringsindholdet i kød er bl.a.:

Protein: Kød har højt indehold af protein. Protein er essentielt for at bygge muskelmasse, produktion af antistoffer og balance i immunforsvaret.

Jern: Kød indeholder jern. Jern beskytter vores immunforsvar, jern er også med til at danne hæmoglobin, som er et stof der sørger for ilttransporten i blodet.

Selen: Kød indeholder selen Selen er et mindre kendt næringsstof, som fungerer som antioxidant for at beskytte vores immunforsvar.

B-Vitaminer: Vitamin B12 er afgørende ved beskyttelse af stort set alle de vigtigste strukturelle og funktionelle systemer i kroppen. B-vitaminer hjælper mod neurologiske lidelser, hjerte-kar-sygdomme, infertilitet og endda kræft. Desuden er rødt kød en rig kilde til andre B-vitaminer, herunder thiamin, riboflavin, pantothensyre, folat, niacin (b3) og vitamin B6.

Vitamin D: Kød indeholder D-vitamin. D-vitamin holder vores knogler og tænder sunde.

Zink: Kød indeholder zink. Zink hjælper vores immunforsvar, samt holder vores kropsmetabolisme i balance.

Omega 3: Kød kan indeholde omega 3. Omega 3 hjælper vores hjerte, lever og nerver til at fungere godt.

Fun fact: ”Tro det eller ej, nogle estimater tyder på at to tredjedele af den menneskelige befolkning har mangel på jern. Oksekød har et højt indhold af jern sammenlignet med kylling og svinekød.”

Ernæringsindholdet i kød er uden tvivel godt for vores krop og sind. Der er blot visse udfordringer ved opdræt, da de procedurer der benyttes til bl.a. Køer ikke giver køerne de sammen forudsætninger som hvis de levede frit. Det er der lavet studier om fra The European Journal of Clinical Nutrition. Resultatet viser at kød opdrættet har et lavere indhold af omega 3. Desuden gives nogle dyr visse hormoner for at øge deres vægt, såsom østradiol, progesteron og testosteron, syntetisk hormon, zeranol og trenbolon asetat, melengesterol asetat. Disse stoffer kan potentielt øge risikoen for kræft. En anden ting, der er hver at have i mente, er mængden og hyppigheden af forbruget af kød.

Forskere fra Oxford University har undersøgt forholdet mellem tarmkraft og indtaget af forarbejdet kød og rødt kød. Dem der spiser det dagligt har 40% større risiko for at udvikle tarmkraft, sammenlignet med folk der spiser det en gang om ugen eller sjældnere. Forskere fandt også ud af at folk der spiser røde bøffer og forarbejdet kød også oftere er dem der dyrker mindre motion, ryger mm. Som også har en negativ effekt på kroppen. Der er også elementer der udvikles når kødet varmes op til høje temperaturer, som kan have en negativ effekt på kroppen. Det der gør forarbejdet kød mindre sundt er den høje mængde af salt.

5 ting der påvirker din sundhed hvis du overforbruger kød

Hvis du spiser for meget kød kan det resultere i en øget betændelsestilstand i kroppen. Kød har en biologisk sammensætning der er svær for vores krop at nedbryde også selvom det er kogt eller stegt. Typisk forårsager inflammationen hævede mandler, led smerter, mavesyre og mavesår.

Medicinsk modstand

Landbrugs køer kan få visse typer medicin for at forhindre sygdomsepidemi blandt køerne, som følge heraf kan folk, der spiser meget oksekød i større risiko zone for at være modstandsdygtig over for medicin og antibiotika.

Blodtryk

Indholdet af mættet fedt kan øge vores blodtryk og risiko for hypertension øges hvis vi spiser store mængder hyppigt. Hvis vi forbruger mindre kød vil det øge sandsynligheden for et normalt blodtryk.

Fordøjelsessystem

Kød har lavt indhold af fibre. Dvs. hvis vi propper os med kød frem for fibre holdig produtker, så vil du opleve oppustethed og utilpashed i maven.

Hudproblemer

Hvis du skifter rødt kød ud med frugter og grøntsager vil du øge antioxidanter i kroppen og neutralisere frie radikaler. Det vil resultere i, at vores hud langsommere bliver rynket.

En anden vigtig grund til at spise mindre bøf – Du bliver mere attraktiv for det modsatte køn

Hvis du spiser minimal eller næsten ingen kød vil du udskille en mere attraktiv duft for kvinderne, ifølge forskning offentliggjort af Chemical Senses. I undersøgelsen lavet af Chemical Senses fulgte forsøgspersonerne (mænd) en diet med store mængder kød og efterfølgende en diet uden kød. I de to uger diæterne varede bar mændene pads under deres armhuler for at indsamle kropslugt. Kvinderne vurderede lugtprøverne ud fra behagelighed, tiltrækningskraft, maskulinitet og intensitet. Kvinderne dømte duftene fra den kødfrie diet som signifikant mere attraktiv, maskulin, mere behagelig og mindre intens.

Alt med måde

Folk der ønsker at spise rødt og forarbejdet kød kan sagtens fortsætte, det er blot vigtigt at se på mængden der spises. Forsalg til en afbalanceret diet i forhold til forbruget af kød

– Der kan tilvælges kødfrie dage hver uge

– Se på portionsstørrelsen af kød, evt. byt dem ud med andre alternativer for at få samme mængde protein mm.

– Spis flere insekter og flere planter 🙂